مرجع متخصصین برق
مهندسی برق -کنترل -انتقال -الکترونیک و مخابرات
درباره وبلاگ


مرجع متخصصین برق - وب سایتی آموزشی در زمینه گرایشات مهندسی برق است که درمورد آموزش های برق و نرم افزار های مرتبط ، اخبار و مقاله های مربوط به گرایشات برق ، معرفی و دانلود نرم افزارهای مفید، کتابها و آموزشهای کاربردی ، کنکورهای مقاطع مختلف گرایشات برق  و ... فعالیت می کند.

پنجشنبه ۱۳۹۰/۰۱/۱۸ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی

مرجع متخصصین برق - وب سایتی آموزشی در زمینه گرایشات مهندسی برق است که درمورد آموزش های برق و نرم افزار های مرتبط ، اخبار و مقاله های مربوط به گرایشات برق ، معرفی و دانلود نرم افزارهای مفید، کتابها و آموزشهای کاربردی ، کنکورهای مقاطع مختلف گرایشات برق و ... فعالیت می کند. در دنیای امروز پژوهش نقش مهمی را در پیشرفت علم دارد . در این سایت سعی شده است تا حدی منابع لازم گرد اوری شود تا دوستان نیز بتوانند کارهای پژوهشی خوبی انجام دهند. تعدادی از مقالات قرار گرفته در سایت کار پژوهشگران و اساتید ایرانی است که مایه افتخار و غرور ملی ما هستند. همچنین  ebook هایی هم در سایت موجود می‌باشد که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. همچنین مطالبی شامل کتاب، مقاله، اسلاید و ... در رابطه با  برق نیز در سایت قرار گرفته است تا علاقه مندان از آن استفاده کنند. مطلبی نیز در ارتباط با گرایشات مختلف برق و الکترونیک قرار داده ام تا دوستان هر چه بیشتر با این بخش های از مهندسی برق آشنا شوند.
امیدوارم که در این وبلاگ لحظات خوبی داشته باشید .در پایان خوشحال می شوم با ارائه نظرات خود ما را در بهبود این سایت یاری نمایید.

با تشکر : فرشید کریمی

 


این پست در ابتدای وبلاگ ثابت است



موضوع مطلب :
جمعه ۱۳۹۴/۰۸/۲۲ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی

آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
ابر، با آن پوستینِ سردِ نمناکش.
باغ بی برگی،
روز و شب تنهاست،
با سکوت پاک غمناکش.
سازِ او باران، سرودش باد.
جامه‌اش شولای عریانی‌ست.
ور جز اینش جامه‌ای باید،
بافته بس شعله‌ی زر تارِ پودش باد.
گو بروید، یا نروید، هر چه در هر کجا که خواهد، یا نمی‌خواهد؛
باغبان و رهگذاری نیست.
باغ نومیدان،
چشم در راه بهاری نیست.
گر ز چشمش پرتوِ گرمی نمی‌تابد،
ور به رویش برگِ لبخندی نمی‌روید؛
باغ بی‌برگی که می گوید که زیبا نیست؟
داستان از میوه‌هایِ سر به گردونسایِ اینک خفته در تابوتِپستِ خاک می‌گوید.
باغ بی‌برگی
خنده‌اش خونیست اشک‌آمیز.
جاودان بر اسبِ یال افشانِ زردش، می‌چمد در آن
پادشاه فصلها، پاییز.

م‌.امّید – تهران، خرداد‌ ماه ۱۳۳۵



موضوع مطلب : حکایت و دل نوشته
پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۲۱ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی

اندازه گیری ضریب تلفات عایق( TAN δ ) :

ضریب تلفات عایقی عبارتست از نسبت توان تلف شده در عایق بندی بر حسب وات به حاصلضرب ولتاژ و جریان موثر تولید شده بر حسب ولت-آمپر ( متناسب با توان ظاهری در ولتاژ سینوسی.

برای این منظور از پل شرینگ (SCHERING) یا پل ترانسفورماتوری استفاده می کنند ، این پل جهت اندازه گیری ظرفیت و ضریب تلفات عایقی است و یک پل با جریان متناوب است . آن مورد .پل شرینگ با استفاده از یک منبع ولتاژ متناوب ، جریانی را از دو خازن میگذراند به نحوی که افت ولتاژ در دو سر خازنها برابر خواهد بود این تغییرات را با استفاده از دو مقاومت متغیر بروی خازنها اعمال میکنند . از این دو خازن یکی مجهول و دیگری با ظرفیت مشخص شده است ، افت ولتاژ روی مقاومتها برابر خواهد بود ، لذا با برابر بودن ولتاژ ، نسبت مقاومت ها عک نسبت جریان ها و عکس نسبت ظرفیت خازنها خواهد بود .


برچسب‌ها: ضریب تلفات عایق, توان تلف شده, ضریب تلفات, مقاومت عایقی

ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : متون کاربردی برق
دوشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۱۸ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی

مقدمه: 

سیستم های مداربسته در دو نوع آنالوگ و تحت شبکه می باشند :

 دوربین های آنالوگ :

از دوربین های آنالوگ می توان به عنوان نسل اول CCTV ها نام برد که کابل خروجی تمامی دوربین ها در دستگاه کنترل مرکزی (DVR) جمع می شوند و در آن دستگاه عملیات کنترل ، نظارت ، ضبط و سایر پردازش ها صورت می گیرد. 

 دوربین ثابت:  در  با وضوح تصویر بالا ،  ضد نویز و سایه ، قابلیت کارکرد در نور بسیار کم، مجهز به منوی روی تصویر، قابلیت علامتگذاری روی تصویر (Motion Detection)

 دوربین متحرک (Speed Dome): باقابلیت زوم بالا ، ضد نویز و سایه ، قابلیت دید در نورکم ،  وضوح تصویر بالا ،  قابلیت دید در شب ، چرخش 360 درجه افقی و 240 درجه عمودی ،  مجهز به منو روی تصویر ،  قابلیت علامتگذاری روی تصویر (Motion Detection) ، قابلیت اتصال به انواع شبکه، طراحی زیبا.


برچسب‌ها: آموزش سیستم های مداربسته, دوربین متحرک, دوربین های تحت شبکه

ادامه مطلب ...

موضوع مطلب :
دوشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۱۸ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی
درایو یا کنورتور فرکانس و یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورهای AC (موتورهای سه فاز ) استفاده میگردد. درایوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند.

تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی ، در کاربردهای زیادی منجر به صرفه جوئی انرژی هم میگردد. علاوه بر آن درایوها جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه را به میزان زیادی کاهش میدهند. بطوریکه این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است.

درایوها میتوانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمایند. زمان استارت و استپ را میتوان بدقت تنظیم نمود. این زمانها میتوانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانائی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگها و سایر ادوات دوار میگردد.


برچسب‌ها: کنترل کننده, قیمت کنترلرها, درایو یا کنورتور

ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : متون کاربردی برق
چهارشنبه ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی
مُد شده که آدم ها ساعتها بروند گوشه ای از کافه شیک و نوستالژی بنشینند و یک کتاب با اسم سخت و نویسنده سخت تر بگذارند کنار قهوه شان ...و عکس بگیرند و در صفحه های اجتماعی منتشرش کنند برای اثبات این که ما آدم هایی هستیم که از امور دنیوی فراتریم ... در برخی موارد سیگار و دودش هم دیده شده است برای عطراگین کردن عکس!!!اما من شاید خیلی دِمُــــده باشم.من گیر این کافه ها و رستوران های سنتی به صرف قلیان نیستم. من عطر پنهان در عکسهایت را با عطر سیگار های قیمتی  عوض نمی کنم ... من دلم که تنگ شود از قیافه آشفته ام عکس نمیگیرم و در دنیای مجازی منتشرش نمی کنم و زیرش نمی نویسم دلتنگ که میشوم جنون سراغم می آید... دلتنگی های من خاصِ خودم هست .دلم که بگیرد در گوشه ای از اتاقم به چند ترانه عاشقانه پاییزی بسنده می کنم...گاهی حضور تو هم به این خلوت دعوت میشود برای دو برابر شدن آرامش حال و هوای آشفته ام. بسیار هم راه حل خوبی است ... بهتر از این است که رفع دلتنگی ها در حد پوسته ظاهری بماند و عمیقا حل نشود و یک قوز بالا قوز شود . دلتنگی هیچگاه نشانه ی افسردگی یا بیماری روانی نیست ... دلتنگی فقط وقتی صورت می گیرد که عشقی باشد ، واقعی هم باشد ...حتی ممکن است  کنار عشقت نباشی و با نگاه کردن به عکس چشمانش دلتنگ شوی!!!
دلتنگی یک فرایند رمانتیک و دوست داشتنیست ... به امید روزهای فراتر از روشنایی...



موضوع مطلب :
جمعه ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی

دانلود نرم افزار S7-Simulation  وژن ویندوز ۳۲bit

The S7 Simulation PLC executes a program in the same manner as a hardware PLC. The advantage of executing a PLC program this way is, that the PLC status can be displayed in real time without any recompile activities. Since the Soft PLC behaves like a original SIMATIC® PLC, the programming tools S7 for Windows® and STEP®7 can be used.

دانلود در ادامه مطلب...



موضوع مطلب :



NI Circuit Design Suite Power Pro 13.0.1 نام نرم افزاری است که امروز آن را برای شما آماده کرده ایم. این نرم افزار به شما امکان شبیه سازی و طراحی مدارهای کنترل را می دهد. امکان طراحی با استفاده از ابزارهای استاندارد و همچنین امکان تست مدار از جمله امکاناتی است که در اختیار شما قرار داده شده است. از جمله دیگر موارد قابل ذکر در مورد این نرم افزار می توان به قابلیت آنالیز و گرافیک مناسب طرح ها اشاره کرد. همچنین شایان ذکر از که این نرم افزار از طرح های مرحله ای و همچنین هدایت باس پشتیبانی کامل را به عمل آورده است.

برخی ویژگی های نرم افزار NI Circuit Design Suite Power :

  • امکان نمایش آزمایش و سیگنال های سریع.
  • پشتیبانی از هدایت باس.
  • پشتیبانی از طرح های مرحله ای.
  • امکان استفاده از ابزارهای استاندارد مجتمع سازی.
  • گرافیک خوب طرح ها.
  • سازگار با نسخه های مختلف ویندوز.
  • و…

 
لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...



موضوع مطلب :
دوشنبه ۱۳۹۳/۰۱/۰۴ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی
لحظات از آن توست؛ آبی، سبز، سرخ، سیاه، سفید رنگهایی را که بایسته است بر آنها بزن روزهایت رنگارنگ سال نو مبارک



موضوع مطلب :
جمعه ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ :: ::  نويسنده : فرشید کریمی
برقگیر - سرج ارستر Surge Arresters
روزانه تجهیزات الکتریکی بارها و بارها مورد هجوم جریانات سریع و غیر عادی حاصل از تخلیه بار الکتریکی راه دور (صاعقه) یا عملیات روزانه قطع و وصل سیستمهای قدرت در شبکه برق رسانی قرار می گیرند. همچنین وقوع باد و طوفان در ایجاد چنین شرایطی بشدت موثر است. روش برخورد صاعقه با بناها، استفاده از برقگیرهای آنتنی یونیزه یا غیر یونیزه در بلندترین ارتفاع ساختمان می باشد. اما، بیشترین خسارتها از طرقی بجز صاعقه مستقیم و در طول زمان حاصل می گردد.
جریانات گذرای غیر عادی، بصورت روزانه و بتعداد زیاد، بدون اینکه محسوس باشند در حال وقوع است. هر بار ورود این جریانات به شبکه محلی (که می تواند یک منزل، دفتر کار، کارخانه یا ... باشد) موجب ایجاد فشار بر مقاومت عایقی وسایل الکتریکی شده، آنها را فرسوده کرده و کاهش می دهند تا در نهایت هنگامیکه بهیچ عنوان تصور صدمه خوردن قطعه نمی رود، وسیله الکتریکی بدون هیچ پیش زمینه ای می سوزد.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...


برچسب‌ها: برقگیر, Surge Arresters

ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : مقالات و پروژهای
برچسب‌ها
rss feed